rss search

Organizacja pogrzebu-najważniejsze elementy

line Organizacja pogrzebu-najważniejsze elementy

Organizacja pogrzebu kojarzy się przeważnie z dużą ilością formalności i z chodzeniem po urzędach. Nie jest jednak ona tak skomplikowana jak mogłoby się wydawać. Kiedy umiera bliska nam osoba, całą energię kierujemy na organizację pochówku, tak żeby mógł on w jak najlepszy sposób zaakcentować jak ważny był dla nas zmarły. Jakie są najważniejsze elementy związane pogrzebem? Od czego zacząć?

Dokumentacja do pogrzebu

Najważniejszym dokumentem, o który musimy się postarać tuż po śmierci bliskiej osoby jest karta zgonu. Jest ona wydawana bezpłatnie przez lekarza. Jeśli dana osoba zmarła w szpitalu kartę wypisuje lekarz, który zajmował się pacjentem. Jesteśmy wówczas zobowiązani do odebrania zwłok ze szpitalnej kostnicy. Jeśli śmierć nastąpiła w domu, koniecznie musimy zadzwonić po lekarza lub na pogotowie, aby przyjechali na miejsce. Ratownicy medyczni mogą jedynie wypisać kartę informacyjną. Prawnie ważny dokument, zaświadczający o zgonie może wypisać tylko i wyłącznie lekarz. W sytuacji, kiedy śmierć nastąpiła na skutek wypadku lub przestępstwa, konieczne jest wezwanie policji czy prokuratury. Sekcji zwłok dokonuje lekarz medycyny sądowej, i to on jest zobowiązany do wystawienia karty zgonu.

Co dla zakładu pogrzebowego

Bo uzyskaniu katy zgonu musimy zadzwonić do konkretnego zakładu pogrzebowego, który zorganizuje transport zwłok do chłodnicy w ich zakładzie. Instytucje te znajdują się przeważnie blisko szpitali i cmentarzy. By móc skorzystać z usług danej firmy musimy mieć ze sobą wystawioną przez lekarza kartę zgonu, zaświadczenie o zatrudnieniu zmarłego, jego ostatni odcinek renty i dowód osobisty.  Z zakładem ustalimy wszelkie szczegóły, między innymi termin pogrzebu, rodzaj obrzędu (religijny czy świecki), wybór cmentarza oraz trumny. Firmy te posiadają wiele rodzajów usług. Niektóre zajmują się tylko tymi podstawowymi, inne w swojej ofercie mają również ubranie i makijaż zmarłego czy zapewnienie wieńców i oprawy muzycznej.  Jeśli pogrzeb ma być w charakterze religijnym będziemy musieli porozmawiać z księdzem odnośnie nabożeństwa oraz wykupić miejsce na cmentarzu. Ofertę przykładowego zakładu znajdą Państwo na stronie domu pogrzebowego Mement Mori: https://www.memento-mori-warszawa.pl.

We własnym zakresie możemy wkupić nekrolog w gazecie, zamówić wieńce pogrzebowe w kwiaciarni oraz rozwiesić klepsydry. Jeśli chcemy, możemy zorganizować małe przyjęcie, które odbędzie się tuż po pogrzebie. Warto spotkać się wówczas w większym gronie i powspominać osobę, która odeszła.

Dom pogrzebowy - Memento Mori Warszawa Mokotów

Po zgonie należy wykonać szereg formalności, które pozwolą na spokojne pochowanie członka rodziny.

 

Ubezpieczenie pogrzebu

Jeżeli zmarły (lub osoba zajmująca się nim) był w chwili śmierci ubezpieczony możemy odebrać należność za przygotowanie pogrzebu z zasiłku pogrzebowego wydawanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.  Do otrzymania zasiłku niezbędny będzie akt zgonu wydawany przez urząd stanu cywilnego, który jest zależny od miejsca zgonu danej osoby. Musimy się tam udać najpóźniej trzy dni po śmierci, a w przypadku, kiedy zmarły cierpiał na chorobę zakaźną mamy jedynie 24 godziny. Powinniśmy mieć ze sobą dowód osobisty zmarłego, kartę zgonu oraz wniosek o wydanie owego aktu. Będziemy musieli pokazać również swój dowód osobisty. Jeśli śmierć nastąpi w wyniku wypadku musimy mieć odpowiednie informacje, które otrzymamy od policji lub prokuratury.

Kto powinien zgłosić zgon? Kolejno małżonek i dzieci zmarłego, najbliżsi krewni, współlokatorzy, osoby, które znalazły zwłoki lub świadkowie śmierci, ostatecznie administrator domu, w którym nastąpił zgon.

Mimo, że śmierć bliskiej osoby jest dla nas ciężkim przeżyciem, dobrze zorganizowany pochówek może pomóc nam się pogodzić ze stratą bliskiej osoby. Warto zadbać o każdy szczegół i ze spokojem wziąć udział w pogrzebie, który jest pewnego rodzaju pożegnaniem.